Derbi történet

A Barcelona közelében fekvő Mollet del Valles kisvárosban, a képen látható kis műhelyben alapította meg 1922-ben  a kerékpárszervizét Simeon Rabasa i Singla. Ebből lett a DERBI. Ahogy látható, ez a cég nem alapítója után lett elnevezve. A  Derbi egy mozaikszó, a spanyol DERivados de BIcicletas szavak kezdőbetűiből származik, ami magyarul annyit tesz a kerékpár származékai.

A vállalkozás sikeres volt, gyorsan fejlődött, Rabasának gyorsan új épület után kellett néznie. A szervizelés mellett  kapcsolatokat épített ki az ország kerékpár- és motorgyártóival, akiknek vázakat gyártott.A cég profilja egészen 1944-ig nem változott, Rabasa figyelme akkor fordult a komplett gyártás felé.

Az első saját készítésű kerékpárok után viszonylag gyorsan, már a II. világháború befejezése után elkezdték gyártani a motorizált kerékpárokat, a mopedeket. gyártani. 1949-ben indult az SRS modell sorozatgyártása, amely az alapító monogramja után kapta a nevét. 48 köbcentiméteres motorral volt szerelve, 45 km/órás sebességgel is tudott haladni.

Az SRS átütő sikert aratott, országszerte ismertté és elismertté tette a céget, amely 1950-ben megváltoztatta a nevét, az új neve NACIONAL MOTOR SA lett. Még ugyanebben az évben elkezdték a mopedeket 250 köbcentis motorral is gyártani. A munkavállalók száma is gyorsan nőtt, az 1950-es 30-ról 1952-re 110 alkalmazottat számoltak.

Ugyancsak 1952-ben készítették el az első igazi motorkerékpárjukat, a DERBI 250-est. 

Évről évre növelték a termelés volumenét, egyre nőtt a dolgozók létszáma. Újabb és újabb modelleket vezettek be a piacra. 1953-ban jelent meg a 98 köbcentis, 1957-ben a 350 köbcentis motor.

1963-ban mutatták be az első, később oly sikeressé vált 125-ös motorkerékpárt.

1964 a 49 és 74 köbcentis gépek bevezetésének az éve. 1969-ben már a világ számos országába exportáltak (Franciaország, Marokkó, Belgium, Hollandia, Németország, Svájc, Nagy-Britannia, USA,  Ausztrália, Thaiföld, Guatemala). Rabasa ügyesen lavírozott az üzleti világban, jól alkalmazkodott a folyamatosan változó körülményekhez, megfelelően elégítette ki a piac igényeit. Ezért tudta túlélni azt a válságot is, amikor a spanyol motorkerékpár gyártók (Abello, Montesa, Sanglas) eltűntek a japán konkurencia "karmaiban, ő megőrizte cége függetlenségét.  A japán befolyás csak annyiban érintette, hogy 1987-ben importőri szerződést kötött a Kawasakival. Az alapító, Simeon Rabasa i Singla 1988-ban hunyt el. Utódai egészen 2001-ig őrizték a szellemiségét, a függetlenséget. Ekkor azonban fel kellett adniuk, A Piaggio felvásárolta a céget. Időközben három évre, 1991-től 1994-ig az Apriliával is a Kawasakihoz hasonló importőri kapcsolatba kerültek.

A termékfejlesztés mindig folyamatos volt.Minden évben kijött valami új modell, a robogóktól a krosszmotorokon át a versenymotorokig.

Igen, a versenymotorokig, mert szinte magától értetődő módon, 1962-ben elkezdtek versenyezni is, amely tevékenység ugyancsak sok sikert hozott a számukra az idők folyamán. Első világbajnoki futamgyőzelmüket az ausztrál Barry Smith szerezte 1968-ban az 50 köbcentis kategóriában (1983-ig létezett, majd 1989-ig felváltotta a 80 cm3). Egy évvel később viszont a spanyol Angel Nieto (képünkön) már világbajnok lett, amit 1970-ben és 1972-ben megismételt. Ráadásul 71-ben és 72-ben a 125 köbcentis géposztályban is győzni tudott, így ötszörös világbajnoka a DERBINEK.

Ezután hosszabb szünet következett, a következő "aranyember" Jorge Martinez volt, aki ma is ismert név idehaza is, hiszen Talmácsi Gábor az ő Aprilia versenyistállójában lett világbajnok. Martinez 1986-ban, 87, 88-ban háromszor nyert 80 köbcentis Derbivel, sőt 88-ban Nietohoz hasonlóan a 125 köbcentis géposztályban duplázni is tudott. 1989-ben Manuel Herreos nyerte meg a 80 köbcentis világbajnoki címet.

Ezután megint szűkösebb évek jöttek, már ami a világbajnoki címeket jelentii, hiszen a következő ilyen és ezidáig utolsó világbajnok a francia Mike Di Meglio volt 2008-ban a 125-ös géposztályban. Világbajnoki futamgyőzelmekben persze közben sem volt hiány, itt érdemes megemlíteni a 125-ös géposztályban a japán Ui Juicsi nevét, 11 futamgyőzelemmel 2000-ben és 2001-ben. 2003-ban és 2004-ben a spanyol Jorge Lorenzo vitte a prímet 4 győzelemmel.

A 125 köbcentis MotoGP futamokon ma is életerős Derbi motorok futnak, kőkeményen versenyezve az ugyancsak a Piaggio családhoz tartozó Apriliával.